Pages

Wednesday, June 8, 2011

Menjengah ke alam baru


Siapa sangka, setiap apa yang berlaku semua kehendak Allah taala, kita sebagai hamba perlu menerima segala ketentuan yang telah dijadualkan untuk diri kita. Terima dengan hati terbuka tanpa mengeluh, nanti disebut pula hamba yang tidak bersyukur.


Siapa pun tak duga, bila kita dah menginjak ke alam lain, I mean.. dah habis sessi memerah urat-urat otak belajar separa mati, diuji pula dengan alam praktikal.


Ya alam praktikal! Oh oh oh.. menda alah ni la aku tengah lalui sekarang ni.. masa diploma dulu dah penah lalui alam ni, tapi bila degree, perasaannya lain macam. Tak tau la dari mana rasa tak yakin tu datang..? mungkin dah menginjak umur kot? Ish ish xkan kot..? :P


Sebenarnya camni, bila dah akhir semester biasanya akan ada briefing for practical student. So, dari situ kita by own kena cari sendiri tempat practicalnya. Aku bantai hantar resume sampai 10 tempat. Saja cuba nasib. Mana ada orang nak wat keje gila camtu. Hakhak Nampak tamak kan..? :P


Bukan apa, itu untuk preparation. Mana tau takda yang sangkut kang? Jenuh aku nak praktikal mana? Belakang umah? Hohoho


Dalam banyak-banyak tempat yang aku hantar tu, ada 4 tempat yang sangkut. Bleh la kan dari xda. Antaranya Maxis,Shah Alam, tv Al-Hijrah, Telekom,Subang dan Petronas,KLCC. Serentak plak tu yang sampai, dalam banyak-banyak tu yang 1st panggilan Petronas,KLCC. Selebihnya petang dan esoknya.. sakit kepala memikirkan mana satu nak amik. Tu la, gatalkan? Hantar kemain banyak, nak memilih bukan main susah. Mintak pandangan dari family dah tentu Petronas jadi pilihan. Bukan apa, senang nak ulang alik keje dari bangsar. Kalo amik tempat lain payah plak nak cari transport.


Dipendekkan cerita, tiba masa aku daftar diri pada 01/june kelmarin. Dengan semangat waja campur neves tak hengat. Dengan muka toyanya pegilah aku daftar diri.. macam biasa terus ke HR Department, daftar diri kat situ. Then akak kat situ anta ke bahagian penempatan untuk aku.


Aku ditempatkan dibahagian aviation department, bahagian ni suma lelaki. Terpaksa wat muka otai skit. Releks-releks ja.. tak yah takut2 kan.? Hakhak kat sini aku diberi project, dimana kena bangunkan system keluarkan certificate untuk airplane. Maknanya sebelum sesebuah airplane tu nak isi minyak, kena dapat permission dari bos aku ni. Before ni, tak pernh ada lagi system ni. Aku la yang kena mula bangunkan sytem ni. Sebelum masuk petronas ni, bos dah call gitau project apa yang aku kena wat. Neves gak pada mulanya. Yela, majoring multimedia tapi bertukar keje jadi budak science computer plak dah. Mati kutu aku, setakat basic tu insyllah bleh. Bila pikir dalam-dalam, bila plk nak cabar diri kan..? semangat yuk!


Mana penah mimpi aku dapat masuk dalam klcc ni. Setakat gi jalan-jalan kat suria tu biasa ar. Ni tercampak kat tingkat 33, tower 1. Hari-hari tengok kL, view dari atas ni. Kadang-kadang pikir, betul ke aku dah sampai sini? Keje bergaul ngan engineer bagai. Rasa macam dah tukar bidang plak dah. J


Tawakal dalam diri moga, segala gerak kerja berjalan dengan lancar. Amin.. kawan-kawan, doakan aku eh..? :) ni ada aku selitkan skit pic kat sini, saja nk share ngan korang..


Sharing is Caring, Caring is Loving!


lobby tower1, Petronas KLCC



Confirmation letter doing practical training kat sini



View dari level 42


Kuala Lumpur city, view dari skybridge


level 33, Aviation Department



si kembar klcc, in progrees. baru tau rupanya diorang nak tambah lagi bangunan klcc ni. nnti kena panggil kembar 3 plak la..


view waktu pagi dari tingkap office




nak jugak interframe kat skybridge hehehe


VIEW OF SKYBRIDGE



4 comments:

Anonymous said...

stylo lah.....hari2 pandang kL... yg lif tu smpai tigkat 35, kmudian naik lif laen pulak ke? tu nk tmbh menara satu lg ke?

Unknown said...

dah xlarat tgk kot..? heheeh
view waktu ujan lagi cantik.
lif smpi 37 la, kalo kena sampai tgkat atas lagi, kena tukar lif lain la.. kira mcm transit sekejap.
erm.. seperti yang tertera, dlam progress nak wat untuk apa xtau ar..

Anonymous said...

ooooo...........begitu

Hanim Kujaji said...

wahhhh....terbaek laaa...